Adina Foldager este antreprenor, a înființat împreună cu soțul ei brandul Adinish, un brand de puericultură scandinavă, singurul de acest gen din România. Adina este născută în București, a urmat facultatea de Business în Germania, după o experiență internațională în puericultură, în 2018 a decis să deschidă primul magazin online Adinish, în România. În 2020 a deschis și magazin fizic ( showroom) în București, iar în 2021 a apărut showroom-ul din Cluj. Adina a acceptat să îmi ofere un interviu prin care să împărtășească povestea businessului ei. În acest articol o să aflați multe informații utile pentru postura de părinți actuali sau viitori, dar și multe sfaturi utile în business și carieră. Adina este o femeie care emană determinare, pasiune și focusare prin toți porii. Ea ne învață că cel mai important este să muncești pentru visul tău, deoarece, din punctul ei de vedere 1% o reprezintă ideea și 99% sudoarea. Vă urez lectură plăcută! 🙂
Bună, Adina! Pentru început ne poți spune câteva lucruri despre tine? Astfel încât toți cititorii să te poată cunoaște mai bine.
Sunt o femeie de 37 de ani, născută în România. Aș putea spune că sunt crescută în Germania pentru că în urmă cu 20 de ani mi-am continuat studiile acolo și am trăit o foarte bună parte din viața mea în această țară, care m-a format ca adult și consider că mi-am însușit multe caracteristici ale educației germane. Locuiesc în Danermarca împreună cu familia mea, Ture – soțul și partenerul meu de afaceri, precum și Annabella și Bertil – copiii noștri. Sunt o femeie de afaceri, și pe lângă alte firme în Danemarca, împreună cu soțul meu am înființat Adinish în România – primul magazin de puericultură scandinavă și primul concept de tip one stop shop premium din aceasta țară.
Aș vrea să te întreb, care este cea mai importantă calitate a ta? Acea calitate care te-a ajutat să realizezi atât de multe până în acest moment.
Aș zice că este ambiția, dar nu m-aș opri aici. Determinarea, sârguința… Sunt de părere că în viață poți deveni orice îți dorești tu (poate nu și cântăreț, că dacă nu ai voce…) și că prin muncă și consecvență îți poți depăși condiția.
În drumul tău spre succes te-ai lovit de prejudecăți din partea celorlalți? Ai fost subestimată?
Da, încă de la primul job. Șeful meu din acea perioadă nu considera că este nevoie să mai avansez după terminarea studiilor, ci să îi fac cafea și să îi scriu scrisorile după dictare. Terminasem un profil comercial și îmi doream să continui studiile într-un profil tehnic, pentru că firma la care studiasem și lucram producea mașinării de berărie. Ca să pot susține mai bine echipa de vânzări, a cărei asistentă eram, am propus să trec la un next level și cu studiile, însă el mi-a zis că în vânzări femeile nu au ce căuta, că ele pot avea copii și e mai bine să fac task-urile menționate de el. La scurt timp am părăsit această firmă și am intrat în industria puericulturii, un domeniu în care mă aflu de mai bine de 15 ani. Mi-am început acest drum ca asistentă în vânzări, ulterior fiind promovată de 4 ori în decursul a 8 ani de zile. Din păcate, societatea în care trăim nu are încrederea că o femeie blonduță, la mijlocul vârstei de 20 ani, ar putea avea calități manageriale și că probabil datorează aceste promovări altor genuri de calități. Eu, însă, nu m-am abătut de la drumul meu și am reușit să demonstrez la fiecare proiect pe care l-am avut că îl pot transforma într-un succes.
Ce te-a motivat cel mai mult să crezi în visul tău?
Hai sa îl numim vis doar pentru că sună mai delicat! 🙂 Între noi fie vorba, l-aș numi workoholism. 🙂 Există oameni în lume care muncesc să trăiască și alții care trăiesc să muncească, iar eu mă număr printre aceștia din urmă menționați. Indiferent de job și de titulatura avută, am simțit mereu o mare pasiune și mi-am asumat responsabilitatea care mi-a fost încredințată.
Cum a luat viață povestea Adinish?
Atât eu, cât și soțul meu activăm în domeniul puericulturii internaționale de peste 15 ani și suntem foarte dedicați acestui subiect. Eu fiind născută în România, de fiecare dată când vizitam țara, analizam piața – este un defect profesional. 🙂 Ne uitam pe stradă la cărucioarele oamenilor, la ce scaune auto aveau instalate în mașină, cum arată magazinele de profil, daca sunt, ce grad de cunoștințe au oamenii în acest domeniu și ce recomandări li se oferă, dacă li se oferă. Înainte de Adinish, avusesem diverse negocieri cu oameni de afaceri din Romania din această breaslă. Însă, cum eu mereu am reprezentat mărci premium, calitative cu prețuri ridicate care reflectau inovația, siguranța, testările, design-ul s.a.m.d., cei mai mulți considerau că dezvoltarea acestor mărci pe piața românească necesită o investiție foarte mare și multă răbdare, cum puterea de achiziție este mică. La un moment dat, soțul meu și cu mine am decis să începem noi acest proiect pentru că experiența îmi arăta că există o lipsă în piață și că noi am putea face diferența. Așa a luat naștere Adinish, un proiect care a făcut cu adevărat diferența și care confirmă părerea colegilor mei de breaslă – pentru a-l dezvolta e nevoie de investiție, dedicare și răbdare, dar nu este imposibil de realizat.
Ce te-a inspirat să dai viață unui asemenea business?
Nu aș numi inspirație, ci experiență în domeniu, care mi-a semnalizat lipsa în piață a unei astfel de idei de afacere.
Îmi poți povesti mai multe despre scaunele auto și siguranța copilului în trafic? Prin ce teste trec aceste scaune și care este poziția de mers?
Consider acest subiect extrem de important, poate cel mai important de abordat atunci când aștepți un copil. Dacă de cele mai multe ori recomand ca viitorii părinți să se documenteze, dar să acționeze după instinct și să decidă în funcție de nevoile și posibilitățile lor, ei bine, când vine vorba de siguranța auto, consider că aici este nevoie de o studiere aprofundată. Legislația prevede ca un copil să fie transportat în mașină numai în scaunul auto adecvat de la naștere și până la 12 ani, 36 kg sau 1.35 m. Scaunele auto se clasifică în diverse grupe, fiecare adecvată vârstei, înălțimii și greutății copilului. În primele luni de viață, până la 15 luni sau 13 kg, este nevoie să transporți copilul numai în sensul invers de mers al mașinii. În această primă grupă numită 0+ se folosește cel mai mult scaunul auto de tip scoică, iar acest model nu poate fi instalat în mașină altfel decât în sensul invers de mers. Chiar și în grupa următoare, delimitată de vârsta de aproximativ 4 ani sau 18 kg este foarte recomandat să transporți copilul rearward facing pentru că este mult mai sigur. Până la 4 ani, capul copilului este mai mare ca proporție comparativ cu corpul său. Cel mic nu are oasele formate, ci mai degrabă niște cartilaje care în cazul unui impact frontal, nu pot susține capul. Aceste situații duc la o extindere a coloanei vertebrale, ceea ce poate cauza handicap sau chiar moarte. Chiar și după vârsta de 4 ani sau 18 kg este nevoie să folosim scaun auto pentru copil. Această informație surprinde deseori părinții. Tipul acesta de scaun este orientat cu fața la direcția de mers, ajută ca centura mașinii să treacă corespunzător peste umărul copilului, să poata fi instalată corect și desigur oferă protecție copilului. Nu toți oamenii au la dispoziție mijloacele financiare pentru a își permite cele mai bune și mai sigure mașini, dar indiferent de marca acesteia, este important să investești într-un scaun auto. Nu îți va garanta un rezultat pozitiv în cazul unui accident, dar alegând cea mai bună și mai sigură variantă, știi că ai făcut tot ce ține de tine pentru ca cel mic să călătorească în siguranță. Se spune că, indiferent ce scaun auto ai, este de o mie de ori mai bine decât să nu ai deloc. Și, cu toate că această zicală poate fi adevarată într-o anumită măsură, sunt diferențe foarte mari privind siguranța, iar simplul fapt că un scaun auto este certificat conform cu standardul ECE44/04 sau ECE R129, nu înseamnă că este cel mai bun. Acest lucru înseamnă doar că îndeplinește criteriile minime de siguranță prevăzute de legea din UE. Există cu siguranță o diferență culturală între țările scandinave și România, atunci când vorbim despre siguranța copiilor. Din experiența noastră, am observat că în România oferta de scaune auto ieftine este foarte mare, iar mulți oameni le considera încă un rău necesar. Prin “ieftine” ne referim la preț scăzut și calitate nu foarte bună, produse care nu ar trece de testările de siguranță europene, de exemplu ADAC din Germania. Însă am observat progrese majore privind dorința oamenilor de a afla mai multe lucruri despre siguranță, oameni care citesc despre testările din UE și care caută informații cât mai amănunțite. Ne dăm seama și că este o chestiune de timp, pentru că România mai are de parcurs câteva etape până va ajunge la nivelul la care se afla în prezent țările scandinave. Însă părinții români se informează și se consultă cu prietenii, familiile și apropiații privind siguranța auto pentru copii. Un alt lucru pozitiv este că deja există pe piața din România produse sigure și de calitate.
Există mituri despre scaunul auto pentru copii?
Da, exista, iar cel mai des auzit este că poți transporta un copil doar timp de 15 – 30 minute într-un scaun auto. La traficul din Bucuresti nici nu mai ajungi de la spital cu copilul acasa… 🙂
Aș vrea să trec puțin la cărucioarele pentru copii și să te întreb, cum trebuie să alegi căruciorul în funcție de nevoile și de stilul de viață pe care le ai?
Alegerea căruciorului se face în funcție de stilul de viață. Dacă este vorba de o familie care apreciază ieșirile în natură, merge la alergat, ar ieși pe orice fel de vreme afară – atunci este recomandat să își direcționeze atenția asupra unui cărucior cu roți mari. Dacă viața familei este concentrată în spațiul urban, un alt gen de cărucior este indicat. Dacă familia călătorește foarte mult sau mămica este de statură mică, locuiește la etajul 4 fără lift și soțul este la serviciu, este mai indicat să aleagă un cărucior cât mai pliabil și ușor în greutate. Este extrem de important însă să îmbinăm nevoile familiei cu cele ale copilului și să realizăm că totuși un cărucior cu roți mai mari este mai confortabil pentru un nou-născut, foarte fragil mai ales în primele luni de viață. Alte aspecte pe care trebuie să le luăm în considerare atunci când alegem un cărucior sunt greutatea, spațiul portbagajului, liftul…
Îmi poți spune care sunt principalele categorii de cărucioare?
Există cărucioarele care se folosesc de la naștere, fie cu landou sau cu reclinare totală, cu o mulțime de funcționalități și există cărucioarele sport care se folosesc de regula de la 6 luni când bebelușul poate să stea în șezut. Aceste tipuri de produse nu mai dețin funcționalități complexe care adaugă în volum și greutate, părinții caută ca ele să fie cât mai compacte, ușor de pliat și depozitat.
Aș vrea să trecem puțin și la mobilierul de inspirație scandinavă. Îmi poți povesti despre sustenabilitatea și durabilitatea acestui tip de mobilier?
Atunci când am pornit la drum cu proiectul Adinish în România am considerat că mobilierul scandinav se adaptează foarte bine acestei piețe. Designul este unul atemporal, simplu și monocrom și se potrivește perfect în orice decor al casei. Majoritatea românilor locuiesc în apartamente, iar mobilierul scandinav nu ocupă mult loc și nu este dominant. Puterea de achiziție în România este mult mai mica decât în țările din Europa Centrală, așadar este extrem de important ca investiția să fie pe termen lung, iar mobilierul scandinav este mereu gândit să dureze. Paturile se pot extinde, se pot folosi o perioada lungă de timp, mesele de înfășat pot deveni ulterior o piesă de mobilier de sine stătătoare s.a.m.d. Materialele folosite sunt unele naturale, culorile sunt pe bază de apă, non-toxice, iar piesele trec prin testările stricte europene pentru a garanta siguranța celor mici.
Îmi poți povesti puțin despre scaunele de masa Leander?
În Scandinavia se pune foarte mare preț pe timpul de calitate petrecut împreună, încă de la cea mai fragedă vârstă. Design-ul scaunelor de masă de la Leander face ca cel mic să simtă apartenență la familie. Din acest motiv, nu se promovează genul de scaun mare, voluminos care îi inspiră copilului un mediu doar al său și o separare de părinți. Scaunul de masă Leander este o mininatură a scaunului de adult, cu elemente de siguranță și confort implementate cum ar fi bara de siguranță pentru cei mici care abia încep diversificarea, centuri de siguranță și un sistem de adaptare la creșterea copilului, astfel produsul putând fi folosit până la 8 ani de zile. Dacă ascultăm recomandările experților în diversificare, vom afla că un copil care ia loc la masă alături de părinți este, de exemplu, mai puțin mofturos. Pe lângă design-ul elegant și atemporal, scaunul de masă Leander este funcțional și, de ce nu, un element educativ.
La ce trebuie să fim atenți atunci când vine vorba despre somnul bebelușului?
Somnul bebelușului este extrem de important în dezvoltarea acestuia, iar aici recomandăm implementarea unei rutine bine stabilite, cum ar fi înfășatul.
Îmi poți spune câte ceva despre păturica de înfășat, babynest și museline?
Înfășatul este una dintre practicile cele mai delicate, eficiente și benefice pentru părinți și copii. Inclusiv studiile științifice au dovedit ceea ce se știa de secole în întreaga lume, respectiv că înfășatul poate calma bebelușii. Înfășatul imită mângâierea, atingerea. Înfășatul moderează reflexul Moro.În timp ce prezența reflexului Moro este un indiciu că bebelușul este sănătos, efectele lui pot fi supărătoare dacă somnul copilului este perturbat prea des de mișcările involuntare generate de acesta. Din fericire, prin înfășare, se pot evita mișcările spontane și implicit trezirea bebelușilor, fiind astfel asigurat un somn mai liniștit. Înfășatul atenuează disconfortul provocat de colici. Înfășatul asigură o temperatură optimă bebelușului. Având la bază toate aceste informații și experiețe, am creat alături de Ela Crăciun o colecție cu un produs erou – păturica de înfășat din bumbac organic, pentru a simplifica metoda înfășării în rândul părinților. Un alt produs esențial este babynest-ul, care-i oferă copilului un sentiment de siguranță. Partea moale care îl inconjoară permite o tranziție ușoara din burtica mamei în mediul exterior. Se poate utiliza în pat, în cărucior sau în sufragerie, pe canapea sau pe podea și o să descoperi cum copilul tău este calm, relaxat și doarme mai bine. Muselinele sunt poate cele mai căutate și bine vândute produse pentru că vei avea nevoie de o mulțime de astfel de produse, pe o perioada lungă de timp, zi de zi. Muselinele mai poartă și numele de scutece multifuncționale, iar multi-tasking este descrierea lor principala. Muselinele pot fi folosite ca bavete, păturici, aleze, șervețele, păturica de înfășat, cearșaf, în loc de umbrelă pentru soare, păturică de atașament și lista continuă. Este important însă ca produsul ales să fie din bumbac organic sau certificate Oeko-Tex și să nu dispună de broderii sau embleme ce pot zgâria pielea delicată a bebelușilor.
Ce trebuie să luăm în considerare atunci când vorbim despre diversificare?
Atunci când vine vorba de diversificare este important să ne documentăm și să alegem metoda cu care rezonăm. Mai trebuie menționat că nu doar nutriția este importantă, ci și vasele și tacâmurile din care ne hrănim bebelușii. Este nevoie să ne asigurăm că produsele sunt sigure și lipsite de substanțe toxice. În momentul de față, siliconul este materialul care se poate fierbe și îngheța, dar care nu emană substanțe toxice. Melamina și tritanul sunt alte materiale îndrăgite în rândul părinților, datorită durabilității lor, însă aici este nevoie să urmărim instrucțiunile de folosire și curățare de la furnizor și prevăzute de lege, cum ar fi de exemplu că aceste produse nu sunt compatibile cu microundele.
Care sunt cele mai importante aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere orice părinte atunci când achiziționează produse de acest tip pentru bebelușul său?
Pentru începutul diversificării, recomand achiziționarea câtorva produse cum ar fi 1 bol, lingurițe mici, baveta, scaun de masă, o farfurie compartimentată de preferință cu ventuză că să nu poată fi utilizată și pe post de frisbee. 🙂 Este important să ne asigurăm că produsele sunt fabricate din materiale sigure și că au fost testate conform normativelor stricte europene.
Care a fost primul obstacol de care te-ai lovit atunci când te-ai hotărât să îți începi propriul business? A fost dificil?
Nu aș numi obstacol, ci o metodă mai diferită față de ceea ce eu și soțul meu cunoaștem, pentru că amândoi am activat în această industrie în alte țări – birocrația. Considerăm că lucrurile se rezolvă foarte lent și greoi și că orice lucru, indiferent de cât de simplu ar putea fi, necesită o rezolvare complicată.
Cât de dificil este să menții un business viu pe o piață instabilă?
A menține un business este mereu dificil, în orice piață în care activezi. Consider că indiferent de succesul pe care îl înregistrezi în primă fază, este extrem de important să continui să dezvolți atât afacerea, cât și pe tine ca antreprenor, să îți cauți inspirația, să fii inovativ și să nu intri într-o zonă de confort, pentru că piețele din ziua de astăzi sunt extrem de dinamice și totul se poate schimba într-o singură clipă.
Există o rețetă a succesului?
Mereu am fost de părere că 1% o reprezintă ideea și 99% sudoarea. Câte idei geniale au existat, însă nu au fost implementate deloc…Crezi în ideea ta și luptă pentru ea!
Consideri că este suficient să ai un vis și o pasiune pentru a dezvolta un business?
Sunt de părere că nu este suficient și, că pe lângă vis și pasiune, este nevoie de foarte multă muncă, răbdare și sacrificii.
Ai incuraja femeile să intre în lumea antreprenoriatului? Le-ai încuraja să transforme din pasiunea lor un business?
Da, dar numai dacă conștientizează că antreprenoriatul nu le va oferi mai mult timp la dispoziție cu familia, că nu își vor putea alege orele de lucru doar pentru că ele sunt șefii acum, că orice firmă necesită între 3-5 ani pentru a se stabiliza, timp în care serile, weekendurile, vacanțele și sărbătorile nu mai sunt ca înainte și că antreprenoriatul nu îți aduce în primă fază mulți bani, ba din contră costă. Pentru că fără investiții, nu ai cum să dezvolți un proiect de succes.
În final, care este mesajul tău pentru femeile care doresc să își deschidă un business și nu au încă curajul necesar? Ce le-ai sfătui să facă legat de lipsa de încredere?
Sunt ferm convinsă că noi femeile suntem extrem de puternice și capabile să facem orice ne setăm în minte, însă chiar cred că totul are un preț în viață, iar fiecare din noi va trebui să analizeze care este prețul pe care este dispusă să îl plătească. Ca să devii antreprenor înseamnă să îți ieși din zona de confort și este foarte omenesc să ne fie greu să o facem. A fi antreprenor înseamnă să îți asumi riscuri și pierderi. Aceste pierderi pot fi materiale sau pot reprezenta timpul. Un timp pe care îl aloci proiectului tău, dar pe care îl iei din cel pentru tine, familie, prieteni… Acest timp nu îl vei primi niciodată înapoi. Pornind de la această idee, consider extrem de important să ne ‚riscăm’ într-un domeniu / job pe care îl cunoaștem.